Olve Løseth (Jesus), Mads Bones (Judas) Bak: Myrtoula Røe, Natalie Bjerke Roland og Samantha Gurah (Soulgirls) Foto: Ole Ekker
Mads Bones (Judas) Foto: Ole Ekker

Om forestillingen

Årets vårmusikal Jesus Christ Superstar, hadde premiere på Trøndelag Teater 18.januar. Det kunstneriske teamet består av regissør Ronny Danielsson, koreograf Roger Lybeck, scenograf Martin Chocolousek, kostymeansvarlig Annsofi Nyberg og lysdesigner Mikael Kratt. Dette kunstneriske teamet står også bak tidligere forestillinger, blant annet Spelemann på taket som var vårmusikalen i 2018.

Hovedrollene Jesus, Judas og Maria Magdalena spilles av Olve Løseth, Mads Bones og Silje Lundblad, med Tor Ivar Hagen, Snorre Ryen Tøndel og Nathalie Bjerke Roland som understudies.

 

Min opplevelse

I forrige uke så jeg Jesus Christ Superstar. Jeg hadde ikke noe forhold til musikalen på forhånd, annet enn at jeg hadde sett filmen noen år tidligere. Før jeg dro på forestilling måtte jeg lese meg litt opp på handlingen igjen. Det var fint å friske opp litt kunnskap om handlingen, men etter å ha sett forestillingen, tenkte jeg at det kunne gått like fint uten å gjøre det. De ulike omstendighetene og tiden i forestillingen er tydelige, da det er lett for publikum å følge tiden med hjelp av en stemme som forteller hvilken dag det er og hvor handlingen spilles ut.

 

I denne versjonen av Jesus Christ Superstar, er kostymene og omstendighetene modernisert. Historien og handlingen er den samme, men satt i perspektiv mot nåtiden og dagens samfunn. Selv knyttet jeg handlingen opp mot noen tanker om idoldyrkelsen. I dagens samfunn er det mennesker vi ser opp til og følger. Vi lar oss påvirke og gjør gjerne alt det samme som den vi ser opp til. Vi hyller og forguder disse menneskene som vi mener vil oss godt og som vi selv mener har rett. Også i Jesus Christ Superstar ble Jesus hyllet for det han kunne gjøre og den personen han var utad, men hvor mange så egentlig den virkelige Jesus, selve mennesket og den han var da han ikke var frelseren? Hos Kong Herodes kan man se at hans idoldyrkelse virker nesten fordummende på hoffet. Herodes får så mye makt at han nesten blir som et barn. Hvordan vil samfunnet bli til slutt, dersom alle dyrker idolene sine, uten å tenke på konsekvensene av handlingene?

 

Tanker etterpå

Jeg gikk ut av salen med mange spørsmål om hvorfor Judas gjorde som han gjorde. Også spørsmål om hvordan alle rollene påvirket Jesus, og hvordan idoldyrkelsen ville vært uten hans faste følge.

Maria Magdalena og Judas var Jesus´ nærmeste venner. Maria Magdalena virket som hans trygge havn som sto på sidelinjen for å ta imot Jesus når som helst.  Jeg tolket det som at Maria Magdalena og Judas kjempet om plassen på sidelinjen. De hadde begge et nært forhold til Jesus, men det var tydelig at det kun var plass til én. Jesus ble dratt mellom dem, og klarte ikke selv å velge, så han forholdt seg til begge. Da Jesus henvendte seg til Maria, følte Judas seg misforstått og sviktet. Han var ikke lengre den ene trygge havnen på sidelinjen.

Jeg synes også det var fint å se at vi har så mange sangsterke skuespillere på Trøndelag teater. Ensemblet består av skuespillerne på huset, men også flere gjestespillere. Sammen løfter ensemblet forestillingen til å bli sterk og rørende.

 

 

Jeg anbefaler deg til å ta turen på Trøndelag Teater for en sterk opplevelse. Jesus Christ Superstar skal vises på Hovedscenen frem til 20. juni og billetter kan fås kjøpt på Trøndelag Teaters nettside, i billettluken eller på ticketmaster.no. Håper du vil ta med deg venner eller familie for å se årets vårmusikal.

 


Fremhevet bilde viser Olve Løseth som Jesus med ensemblet. Foto: Ole Ekker.